Concertreis naar Ieper (België) op 21 september 2014

Uit ons rijke audio- en video archief hebben we dit keer gekozen voor een uitvoering die past bij het moment waarop wij elk jaar in mei onze gevallenen herdenken.

Het betreft een ‘kippenvelmoment’ uit onze Concertreis naar Ieper (België) op 21 september 2014. Nadat we in de ochtend in de imposante St. Maartens Kathedraal van Ieper een mis mochten opluisteren en in de middag een bezoek hadden gebracht aan de Lakenhal en het Flanders Fields museum stelde het koor zich rond 17:30 uur op onder de Menenpoort. Dit om de, sinds 1928 dagelijks om 20:00 uur precies gehouden, ‘Last Post’ op te luisteren, voor ons koor een hele eer! Bijgaande video geeft een impressie van die bijzondere gebeurtenis.

Als de laatste indrukwekkende tonen van klaroenblazers hebben weerklonken volgt er een indrukwekkend moment van eerbiedige stilte onder de meer dan duizendkoppige menigte. Daarna zingt het Breda’s Mannenkoor onder de bezielende leiding van dirigent Hans de Wit, uit het hoofd en a capella, de werken: Tebe Poem van D. Bortnjansky en Pie Jesu van N. Verhoeff.

Aardig om te vermelden is dat de organisator van de ceremonie na afloop dirigent en koor niet alleen complimenteerde met de prachtige uitvoering maar daaraan toevoegde: “normaal musiceert een gezelschap maar één keer onder de Menenpoort, maar voor jullie maak ik graag een uitzondering”, waarvan akte!

Simon Keep