Jubileumconcert in het Chassé Theater

Op 18 oktober 2015 werd cultuurgeschiedenis geschreven in Nassaustad Breda. BM vierde immers haar 150 jarig (!) bestaan met een zeer gevarieerd jubileumconcert. Maar er was nog wel meer historisch aan de matinee in het Chassé Theater. Het zaalrecord werd bijvoorbeeld gebroken; 1350 van de 1450 plaatsen in de Grote Zaal. Historisch was ook het feit dat er zo’n 240 zangers en muzikanten uit stad en streek op het podium stonden. Het gezamenlijke optreden van Lilian Farahani en Ernst Daniël Smid zou je ook als historisch kunnen bestempelen. Ernst Daniël (62 jr.), met alle respect, toch al een beetje in de nadagen van een glanzende carrière en Lilian (25 jr.) in een méér dan sprankelende aanloop daar naar toe. Gerenommeerde operahuizen staan nu al om haar te dringen. Uniek in de geschiedenis van de BM jubileumconcerten was ook de overrompelende uitsmijter Somebody to love van Freddie Mercury. De show werd daarbij gestolen door twee jeugdige Popzangeressen die alle aanwezigen moeiteloos uit hun dak kregen. Maar misschien ontlaadde ook wel een beetje de spanning van de dramatische (en met historische beelden ondersteunde) opening van het concert. Voor menigeen vormden de uitgevoerde delen uit The Armed Man van Jenkins ook het hoogtepunt van de middag.

Hieronder een compilatie van de bijdrage van Lilian Farahani aan ons concert en een opname gemaakt tijdens de repetitie.