Jubileum met een knipoog, 9 oktober 2009 in het Chassé Theater te Breda

Dit keer presenteren we met genoegen een korte impressie van een bijzonder concert van ons koor dat plaatsvond op 9 oktober 2009 in het Chassé Theater te Breda. Bij de omstandigheden waarop dit concert werd uitgevoerd past de hier afgebeelde uitspraak van oud-politicus Jan de Koning. Ook bijzonder aan dit concert is dat het werd aangekondigd als een ‘Jubileumconcert’. In BN/De Stem van 8 oktober 2009 staat hierover:

‘Jubileum met een knipoog, dat wel, het koninklijke zangkoor bestaat dit jaar namelijk 144 jaar. Net geen rond getal. Toch, wie speurt, vindt wel degelijk een soort van jubileumachtig jaartal. Immers: precies 140 jaar geleden, in 1869, trad het Breda’s Mannenkoor voor het eerst in het buitenland op: in Turnhout’.

Op de dag van de uitvoering blijken de gebruikelijke inleidende woorden van onze toenmalige voorzitter Frans Luijben geen standaard praatje. Na diverse begroetingen, een dankjewel aan het Comité Vrienden van BM’, sponsor van het concert, en het noemen van de medewerkenden kwam hij met een paar verassende mededelingen. Het betrof ingrijpende zaken waardoor de uitvoering van het concert aan een zijden draadje hing! Indachtig het credo ‘the show must go on’, legt hij aan het zaalvullende en verwachtingsvolle publiek uit hoe, door extra inspanning van zowel het koor als muzikale begeleiders, het concert toch kan worden uitgevoerd. Met succes, blijkt uit de recensie op 13 oktober 2023 van Thijs Bongers in BN/De Stem. Onder de prikkelende kop ’Wat pech doet met een koorconcert’ prijst hij de solisten An de Ridder en Peter van Hoesel en schrijft over het koor o.a.:

‘Het koor opent wat aarzelend met Gerusalem van Verdi maar in de volgende drie fragmenten uit Verdi’s Forza del Destino lijkt het of de koorleden beginnen te beseffen dat zij vandaag een extra stuk verantwoordelijkheid hebben. Wat een heerlijke muziek uit deze zelden uitgevoerde opera. Het overbekende Slavenkoor had wel wat meer Schwung mogen hebben. Het Priesterkoor uit de Zauberflöte wordt stevig en zuiver gebracht. Gounods Soldatenkoor uit Faust – je moet je inhouden om niet mee te zingen – vormt een goede opmaat voor het wat populairder genre van na de pauze. In Steal Away wordt genuanceerd en met durf gezongen. Dat geldt ook voor het Russische werk met de diepe bassen’.

Het in de recensie genoemde ‘extra stuk verantwoordelijkheid voor de koorleden’ voegt een extra dimensie toe aan het thema ‘Let steeds op uwen directeur’ van het tiende katern van onze kroniekschrijver Pedro Kneepkens.

Hieronder een korte impressie van een bijzonder concert, voorafgegaan door enkele woorden van de toenmalige voorzitter.

Wim Stoffers en Simon Keep